کد خبر: ۹۳۳۴۲۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
قبل از هر مداخله اقتصادی حتما با مردم گفتگو می‌کنیم/

پزشکیان: من را کشیدند کنار و گفتند چرا حکومت اسلامی درست نمی‌کنید؟ | قدم اول ما رضایت مردم است

رئیس جمهور گفت: هر مداخله‌ای انجام دهیم، حتما اول با مردم گفتگو می‌کنیم و مردم را با خود همراه خواهیم کرد بعد انجام خواهد شد، بدون همراهی مردم نمی‌توانیم و مردم با بپذیرند که همه کار‌های برای آن‌ها انجام می‌شود.
پزشکیان: من را کشیدند کنار و گفتند چرا حکومت اسلامی درست نمی‌کنید؟ | قدم اول ما رضایت مردم است
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی گفتمشکلاتی که گفتید، ما بی تقصیر هستیم و وارث این اوضاع شده‌ایم، اینکه چگونه باید حل کرد نهایت با کمک شما و مشارکت مردم پیش خواهیم برد.

رئیس جمهور با بیان این‌که برادرمان مهندس شافعی گفتند که دنبال رضایت هستید، اما باید به دنبال مصلحت باشید، عنوان کرد: ما هر مریضی را عمل کنیم اول رضایت می‌گیریم و بعد به اتاق عمل می‌بریم. رضایت مردم اصل است، باید با مردم صحبت کرد و اگر مردم بدانند که مصلحت در این است قطعا خواهند پذیرفت. باید مردم را آگاه کنیم که چه مداخلاتی باید در عرصه اقتصادی صورت گیرد و طبیعتا نیاز به جراحی‌هایی هست که کشور از این وضعیت خارج شود. قدم اول ما رضایت مردم است، وقتی خدمت درست ارایه دهیم و مردم این احساس را داشته باشند که حرفشان را می‌شنویم و دغدغه آن‌ها را داریم، رضایت خواهند داشت. هر مداخله‌ای انجام دهیم، حتما اول با مردم گفتگو می‌کنیم و مردم را با خود همراه خواهیم کرد بعد انجام خواهد شد، بدون همراهی مردم نمی‌توانیم و مردم با بپذیرید که همه کار‌های برای آن‌ها انجام می‌شود.

پزشکیان یادآور شد: حضرت علی جامعه را به طبقاتی تقسیم می‌کنند، ایشان می‌فرمایند از تاجران، قضایان، مالیات‌بگیران و لشگریان می‌گوید، اما هیچ قوامی برای هیچکدام از این طبقات نمی‌تواند وجود داشته باشد مگر به تاجران و صاحبان صنعت. اگر قرار است من دولت در بمانم ابتدا باید تجارت و صنعت من رونق داشته باشد واگرنه ماندن من بی معناست. وظیفه دولت‌ها این است که بستر را آماده کنند که تجار و تولیدکنندگان و صنعتگران بتوانند در امنیت کار خود را انجام دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: در جلسه‌ای در مجلس یازدهم با برخی بزرگان روحانیون داشتیم که از من پرسیدند نظرت درباره حکومت پارلمانی چیست؟ گفتم چرا حکومت اسلامی دست نمی‌کنید؟ حکومت پارلمانی که ساختارش چیز دیگری است و اگر راست می‌گویید حکومت اسلامی درست کنید. یه عده تعجب کردند؛ گفتم اگر راست می‌گویید طبق نامه امام علی به مالک اشتر عمل کنید استانداری که امام علی انتخاب می‌کند، اختیار دارد قاضی القضات، فرمانده لشکر، فرماندار که تعیین می‌کند، اختیارات دارند افراد را استخدام می‌کنند درآمد کسب می‌کنند و به دولت مرکزی پول می‌دهد در گذشته هم اینگونه بود که دولت‌های محلی و استانداری‌ها به بالادستی‌ها پول می‌دادند حالا همه پول می‌خواهند خب قاعده را عوض کنیم؛ نمی‌گویم دقیقا همان کار شود، ولی باید از آن تمرکزگرایی که عده‌ای که آن بالا نشسته اند فکر کنند عقل کنند و پایین دستی‌ها هیچی درک نمی‌کنند، دست برداریم. من تا دیروز نماینده مجلس یک شهر بودم و خیلی وقت‌ها حرفم را هم گوش نمی‌دادند در شهر خودمان گفتیم یک گوشه را بدهید برایتان درست کنیم می‌گفتند نه اول ایده و دستورالعمل بده 

پزشکیان بیان کرد: می‌گفتم می‌خواهم در یک منطقه محروم برای مردم کار کنم، ولی قبول نمی‌کردند در یک شهر یک کارمند اجازه نمی‌داد من کار کنم حالا شده ایم رییس جمهور آیا من عوض شده ام؟ نه من همان آدمم؛ در همه شهر‌ها آدم‌های قدرتمندی که می‌توانند جای من بنشینند، وجود دارد، ولی باید اختیار دهیم خودشان را نشان دهند اگر این اتفاق بیفتد کشور درست می‌شود. البته اختیار باید بر اساس قانون برنامه، چشم انداز، و سیاست‌های کلی باشد اختیار بدون نقشه یعنی هرج و مرج؛ اول بدانیم قرار است چه جیزی را بسازیم بعد به کسی که می‌خواهد مسئولیت بگیرد، اختیارات بدهیم

به نوشته ایلنا، وی یادآور شد: اوایل انقلاب می‌گفتیم حالا که رئیس شده ایم اجازه دهید هر کاری دلمان می‌خواهد انجام دهیم بعد‌ها که متوجه شدیم، به من اختیار نداده بودند که حاکمیت دانشگاه را بردارم و آن را تخریب کنم بلکه رئیس دانشگاه شده بودم که آن را از نظر علمی و بهداشتی ارتقا دهم. شما هیچ مدیری را استخدام نمی‌کنید برای کارخانه‌تان که اجازه دهید هر کاری خواست انجام دهد.

رئیس جمهور با بیان این‌که آماده کردن بستر برای بازرگانان و تجار را وظیفه خود می‌دانیم، خاطرنشان کرد: به وزارت خارجه و تجار کشورمان اعلام کردم که برنامه‌ای آماده کنند تا در سفر به کشور‌های خارجی در زمینه تجارت در خصوص چه مسائلی صحبت کنیم. با توجه به مرز‌هایی که داریم، اگر بتوانیم به درستی از این بستر‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم رونق اقتصادی و اشتغال ایجاد کرده و بسیاری از مشکلاتمان را حل کنیم. من باید به‌عنوان رئیس‌جمهور در سفرم به کشور‌های مختلف، بستر را برای کار تجار آماده کنم؛ اگر بتوانم این کار را کنم، از سفرم نتیجه گرفته‌ام.

وی ادامه داد: نتیجه دادن سفر‌ها هم بدون همکاری دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیرو‌های نظامی و امنیتی و همچنین نداشتن چشم‌انداز، میسر نیست؛ همه باید دید مشترکی درباره نوع تجارت، اقتصاد و صنعت داشته باشیم و هر مداخله‌ای که می‌خواهیم کنیم باید حتما اقشار آسیب پذیر را ببینیم و اجازه ندهیم زیر چرخ‌های توسعه له شوند. به هر شکلی که شده نباید اجازه ندهیم مداخلات ما مردم را با بحران مواجه کند این چیزی است که حتما مراعات خواهیم کرد.

پزشکیان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم به هر قیمتی هر کاری را انجام ندهیم کاری را خواهیم کرد که عزت و اعتبار انسان‌ها با کمک شما فعالان اقتصادی، مردم و نمایندگان مجلس در آن حفظ شود. معتقدیم که وحدت و همدلی می‌تواند ما را به جایی برساند؛ اگر با هم باشیم، مشکلاتمان حل می‌شود؛ باور کنید دلمان می‌خواهد مشکلات شما را حل کنیم. قلبا می‌خواهیم این اتفاق بیفتد؛ به علم، کارشناسی، نخبگان و تولیدکنندگان و سرمایه داران معتقدیم و می‌گوییم اگر این‌ها وارد صحنه شوند، مشکلات حل می‌شود

اینکه یک عده‌ای عقل‌کل باشند، درست نیست

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور که صبح امروز، سه‌شنبه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - به مشهدالرضا (ع) سفر کرده است، در بدو ورود، در مسیر نیشابور به مشهد و در میان زائرانی که برای حضور در مراسم شهادت امام هشتم شیعیان عازم حرم مطهر ایشان هستند، حضور یافت و سپس در جمع فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی حاضر شد و ضمن شنیدن سخنان ایشان با آن‌ها گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، پزشکیان طی سخنانی در این نشست بیان کرد: رضایت مردم اصل است. باید با مردم صحبت کرد. اگر مردم بدانند مصلحت آنان چیست خود را به دست جراح متخصصی می‌سپارند. ما باید مردم را آگاه کنیم. طبیعتا باید در خیلی از قسمت‌ها جراحی‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم کشور را از این وضعیت بیرون ببریم. قدم اول ما رضایت مردم است. در بیمارستان ما بحث این بود که مریض راضی شود. مردم وقتی می‌دیدند ما هر کاری می‌توانیم انجام می‌دهیم اگر مریض آنان فوت می‌کرد بازهم قدردان بودند.

وی اظهار کرد: مردم دوست دارند پزشک با آنان در ارتباط باشد. اکنون وظیفه ما جلب رضایت مردم است. هر کاری بخواهیم بکنیم در ابتدا مردم را با خود همراه می‌کنیم. کار‌های بزرگی باید انجام دهیم، اما باید مردم را با خود همراه کنیم و به مردم بفهمانیم به خاطر خودشان یکسری کار‌ها را انجام می‌دهیم.

رئیس دولت چهاردهم ادامه داد: در جلسه در مجلس یازدهم با یکسری از بزرگان، من را یکسری بزرگان کشیدند کنار و گفتند چرا حکومت اسلامی درست نمی‌کنید. گفتم اگر راست می‌گویید نامه امام به مالک اشتر را بگذارید جلوی خود و عمل کنید. استانداری که امام تعیین می‌کند اختیار دارد. باید از تمرکز گرایی فاصله بگیریم. اینکه یک عده‌ای عقل کل باشند و از بالا تصمیم بگیرند درست نیست. من تا دیروز نماینده‌ای در یک شهری بودم؛ حتی خیلی‌ها به حرف من گوش نمی‌دادند. حال که من رئیس جمهور شدم عوض نشدم. در شهر‌ها و استان‌ها افراد قدرتمندی هستند که می‌توانند جای من بشینند. به نظر بنده اگر به این افراد در چهارچوب اسناد و قوانین اختیار دهیم می‌توانند کشور را بسازند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین